להגיע אל האמת

0 זמן קריאה 737 צפיות

בשלבים שונים של חקירת חשודים בפשע, יש כלים שונים ואמצעים אשר מאפשרים להגיע אל חקר האמת. אחת השיטות הנפוצות והמוכרות בעולם היא בדיקת פוליגרף. המטרה בביצוע בדיקה זו היא לגלות מידע אשר נמצא אצל חשודים, באמצעות רישום תגובות פיזיולוגיות של החשוד. פוליגרף כשיטת בדיקה, משלב בין יכולות המכונה לבין פיענוח מקצועי של הבודק, אשר יכול לקבוע אם הנבדק דיבר אמת או ששיקר. לבדיקה זו יש משמעויות רבות בחקירות משטרה למשל.

תהליך הבדיקה

לעתים קיימים מקרים בהם יש מידע המצוי אצל חשוד בביצוע פשע מסוים, אך הוא אינו מעוניין למסור את אותו המידע. באמצעות בדיקת פוליגרף ויחד עם חוות דעתו המקצועית של הבודק, ניתן לקבוע האם הנבדק דיבר אמת או שמא שיקר בבדיקה. ביצוע בדיקה על ידי פוליגרף אינו יכול להתבצע בצורה מקצועית ללא בודק מיומן. הבודק צריך לאזן בין האינטרסים של הגורם שהזמין את הבדיקה לבין הנבדק עצמו.
בתחילת הבדיקה, נשאל הנבדק אם הוא מסכים להיבדק באמצעות פוליגרף. המומחים מציינים כי על הנבדק לדעת מראש על הבדיקה ובפרק זמן סביר, ועליו כמובן להסכים לבדיקה.
בדיקת פוליגרף אורכת כשעה, ויש לה מספר שלבים. בשלב הראשון, הבודק לומד את סיפור הרקע, לאחר מכן מבוצע ראיון מקדים ומוצגות השאלות. השלב הבא הוא תהליך הבדיקה עצמה ורישום הנתונים הפיזיולוגיים של הנבדק. לאחר מכן יבוצעו ניתוח של התרשים שהתקבל ותשאול מסכם.
אורכה של בדיקת פוליגרף אורכת כאמור כשעה, וכוללת מלבד שאלות שהגורם המזמין ביקש לדעת עליהן את התשובה, גם שאלות אחרות שמטרתן לקבוע את הרמה הקבועה של קצב הנשימה וקצב הלב וגם שאלות אישיות שאין להן קשר לנושא הנבדק.

פיענוח של הבדיקה

ביצוע של בדיקת פוליגרף, מאפשר לבחון האם הנבדק משקר. המכונה כמובן לא תצפצף ברגע שייאמר שקר, אלא יבואו לידי ביטוי אצל הנבדק תגובות פיזיות לא נשלטות בצורה מודעת. התגובות יכולות להיות עליה בלחץ דם, אופי הנשימות בחזה ובסרעפת, רמת המוליכות של העור וכמובן דופק הלב. הבדיקה באמצעות פוליגרף מבוצעת על ידי חיבור של חיישנים המוצמדים לאדם הנבדק, ובכך יכולה להתקבל תמונה של התגובות הפיזיולוגיות המתרחשות אצל הנבדק.
בשונה ממה שנהוג לחשוב, בדיקת פוליגרף אינה משמשת רק בחקירות פשעים. פוליגרף יכול לשמש כאמצעי לסינון עובדים אשר לא הראו אמינות בקבלתם לעבודה, או ביצוע של בדיקות תקופתיות לעובדים שונים בחברה כדי לאתר מקרים בהם ביצעו גניבות או קיבלו שוחד למשל. הבדיקה יכולה להתבצע גם אצל אנשים פרטיים ואנשי ציבור בנקודות זמן שונות או על מנת לאמת גרסאות.
כדי שהבדיקה תציג את הנתונים בצורה הטובה ביותר, חשוב שהבודק אשר מבצע את אותה בדיקת פוליגרף יהיה בעל ניסיון בביצוע בדיקות אלה. כמו כן, יש חשיבות רבה למכשיר פוליגרף עצמו, אשר יבצע תיעוד מדויק ואמין של התגובות הפיזיות אצל הנבדק.

מה דעתך?

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

No Comments Yet.

Previous
חיפויי רצפה מעוצבים – מוסיפים צבע לבית
להגיע אל האמת