מהו ניהול הבנייה?

1 זמן קריאה 417 צפיות

כאשר אנו נוסעים בכבישי ישראל ורואים סביבנו את עבודות התשתיות האדירות שמתבצעות כל העת, או מהלכים בערים הגדולים ורואים את בנייני הענק החדישים, מתעוררת תחושת פליאה והתפעלות. קצב הפעילות וסדרי הגודל שלה הם חדשים עדיין במדינה הקטנה שלנו, ואין זה מפתיע לשמוע שמדובר בעצם במקצוע שנלמד באוניברסיטאות ובמכללות – עולם שלם של ידע ויכולות שמתואר תחת המילים הפשוטות ‘ניהול בנייה’. בפעם הבאה שתעברו ליד פרויקט מרשים תוכלו לדעת שהמהירות והיעילות של ההתקדמות מנוהלים על ידי בעלי מקצוע מתחום ניהול הבנייה.
ניהול הבנייה הוא בעצם אחד ממקצועות ההנדסה האזרחית, ותפקיד מנהל הבנייה הוא לגרום לשרטוטים ולתוכניות להפוך ממשהו מופשט למציאות חיה. הרי הפרויקט ידרוש שינוע והבאה של חומרי מחצבה, עבודות חפירה, הנחת אספלט וכן הלאה וכן הלאה – שפע פעילויות שאת כולן צריך לתאם, לתזמן ולתקצב. במילים אחרות – הפרויקט האדיר הזה אינו יכול להתנהל בלי עין מפקחת שדואגת שכל הפעילויות יתרחשו בצורה מתואמת ומסודרת. זהו בדיוק תפקידו של מנהל הבנייה.
תפקידיו של מנהל הבנייה
אם כך, ברור שמנהל הבנייה אינו מניח אספלט במו ידיו או מזמין חומרי מחצבה. תפקידיו הם מופשטים יותר, אבל הוא נשאר צמוד מאד לשטח ומפקח על הפעילויות. ראשית, הוא יידרש לבנות לוחות זמנים מדוקדקים. התפקיד החשוב הבא הוא למצוא את הקבלנים שיבצעו את העבודות וזה כולל פרסום מכרזים, בחירת ההצעה הטובה ביותר בכל תחום ותחום וכמובן – תיאום זמני ביצוע העבודות. מכל אלו הוא יגזור תכנית ובה לוחות זמנים וחישוב עלויות ופרמטרים לבקרה על העלויות בפועל ועל התנהלות העבודה. הפרויקט ידרוש גם לוגיסטיקה מורכבת של שינוע החומרים הרבים, אחסון ותעבורה. כל שינוי בלוח הזמנים או בתקציב דורש ממנהל הבנייה היערכות מחודשת סביב הכספים והמועדים. בקצרה – מנהל הבנייה נדרש להישאר כל הזמן עם היד על הדופק ולדעת בכל רגע נתון מה מצב הפרויקט, איפה יש תקלות ואיך לפתור אותן.
מכל המתואר לעיל ברור שמנהל הבנייה חייב להיות אדם כשיר ואיכותי בעל הכשרה מעולה ומדוקדקת. בנוסף, הוא צריך לגלות יכולת ניהולית של גורמים מרובים בעלי אינטרסים סותרים בתנאי שטח מורכבים ומאתגרים. עליו לדעת לבחון את התמונה הגדולה ובו בזמן לרדת לפרטים הקטנים ביותר. להביא עמו ידע רב וניסיון אשר יאפשרו לו למצוא את הפתרון הנכון לכל מכשלה ומחסום. ולבסוף – הוא צריך לבחור את הספקים הנכונים והאיכותיים ביותר אשר יוכלו להביא את החומרים הטובים ביותר במועד – בלי פשרות ובלי עיכובים מיותרים.

מה דעתך?

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

No Comments Yet.

Previous
מקצרים תהליכים באמצעות טרייד אין!